김상훈

High-Tech Marketing, Entertainment Marketing, New Product Development 교수


교수 소개

Sang-Hoon Kim is Associate Professor of Marketing at SNU Business School. He joined the SNU faculty in 2001. He received a bachelor’s degree at Seoul National University in business administration, and earned a master’s degree at Korea Advanced Institute of Science and Technology in management science. He also received an MBA at the University of Chicago, and received a Ph D. from Stanford University in the area of marketing.
Professor Kim’s main research interest lies in the field of high-tech marketing, and new product development. Recently, his research extends to the area of entertainment marketing; the marketing strategies of movies, music, online games, broadcasting, and art businesses.
Kim’s academic works have covered the issues of innovation diffusion, new product adoption, and product strategies among others. His articles have appeared in major journals such as the Journal of Business Research, the Journal of Product Innovation Management, and Industrial Marketing Management. He wrote several books about high-tech marketing and market trends. One of his books received an honorable award from Maeil Business Newspaper in 2005.

경력사항

학술활동

[단행본]
[01] 김상훈 & 비즈트렌드연구회, 상식파괴의 경영트렌드 28, 2011. 박영사
[02] 하이테크마케팅그룹, 웹마케팅 혁명, 원앤원북스, 2010.
[03] 김상훈 & 비즈트렌드연구회, 앞으로 3년 세계 트렌드, 한스미디어. 2009
[04] 김상훈, 안성아 (역서), 영화마케팅 바이블, 북코리아, 2009.
[05] 김상훈,오정석, 한국 PC산업의 발전과정, 서울대학교 출판부, 2006
[06] 김상훈, 하이테크 마케팅, 박영사, 2004

[정기학술지논문]
[01] Kang, Jiyun, and Sang-Hoon Kim (2013), “What are Consumers Afraid of? Understanding Perceived Risk toward the Consumption of Environmentally Sustainable Apparel,” Family and Consumer Sciences Research Journal, vol. 41, no.3 (March), 267-283.
[02] Kim, Sang-Hoon, and Heejin Kim (2012), “Gifticon, an Innovative New Service Standing at Crossroads,” Asia Marketing Journal, vol. 14, no. 2(July), 1-22.
[03] Lee, Youseok, Sang-Hoon Kim, and Kyeong Cheon Cha (2012), “A Generalized Bass Model for Predicting the Sales Patterns of Motion Pictures Having Seasonality and Herd Behavior,” Journal of Global Scholars of Marketing Science, 22:4, 310-326.
[04] Kim, Sang-Hoon, and Kun-Huang Huarng (2011), “Winning Strategies for Innovation and High-Technology Products Management,” Journal of Business Research, 64(Nov), 1147-1150.
[05] Kim, Sang-Hoon, and Hyun Jung Park (2011), “Effects of Social Influence on Consumers’ Voluntary Adoption of Innovations Prompted by Others,” Journal of Business Research, 64(Nov), 1190-1194.
[06] 주영혁, 김상훈 (2011), “CJ인터넷 서든어택의 공격 및 방어전략,” Korea Business Review, 제14권 제3호, 31-57.
[07] 박현정, 김상훈 (2011), “영화파일의 불법 다운로드를 결정하는 요인에 관한 연구,” 소비문화연구, 제14권 제4호, 1-20. [한국소비문화학회 최우수논문상 수상]
[08] Choi, Hanool, Sang-Hoon Kim, and Jeho Lee (2010), “Role of Network Structure and Network Externalities in Diffusion of Innovations,” Industrial Marketing Management, 39 (January), 170-177.
[09] 김상훈, 김민희 (2009), “소비자가 지각하는 제품 컨셉이 휴대폰 교체구매 시기에 미치는 영향에 대한 탐색적 연구,” 경영정보논총, 제19권, 제1,2호 통합호, 115-130.
[10] 이상호, 김상훈 (2009), “하이테크 융합미디어 서비스간의 전략적 파트너십: IPTV와 게임콘솔의 서비스혁신을 위한 마케팅 제휴 사례연구,” 경영교육연구, 제13권 2호, 101-123.
[11] Kim, Sang-Hoon (2009), “Movie Marketing by Showbox: How to Promote Dachimawa Lee,” 한국마케팅저널, 제11권 2호(7월), 53-72.
[12] 차경천, 김상훈 (2009), “A Modified Diffusion Model Considering Autocorrelated Disturbances: Applications on CT Scanners and FPD TVs,” 한국마케팅저널, 제11권 1호(4월), 29-38.
[13] Kim, Sang-Hoon, and V. Srinivasan (2009), “A Conjoint-Hazard Model of the Timing of Buyers’ Upgrading to Improved Versions of High-Technology Products,” Journal of Product Innovation Management, vol. 26, No.3 (May), 278-290.
[14] 김상훈, 안정혜, 박현정(2008), “중국 소비자들의 가전제품 구매에 있어 제조국 및 기업 브랜드가 소비자들이 품질인식 및 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구,” 경영정보논총, 제18권 제1호, 11-31.
[15] 김상훈, 심소연, 이승환, 주은혜(2008), “기술전환기의 마케팅 전략: SK텔레콤과 3세대 이동통신 서비스,” 경영교육연구, 제12권 제1호, 59-82.
[16] 김상훈(2007), “SK 텔레콤 MelOn”, 경영사례연구, 제41권 2호, 37-53.
[17] Huh, Young Eun, and Sang-Hoon Kim (2008), "Do Early Adopters Upgrade Early? Role of Post-Adoption Behavior in the Purchase of Next Generation Products," Journal of Business Research, vol. 61, no.1, 40-46.
[18] 김상훈,박계영,박현정(2007), "정보탐색과 구매 단계에서 온라인과 오프라인 채널선택의 영향요인" 유통연구, 제12권 3호, 69-90.
[19] Sang-Hoon Kim, S. Chan Choi, The role of warehouse club membership fee in retail competition, Journal of Retailing 83, pp.171–181, 2007-02
[20] 박현정, 김상훈, 통신서비스 이용행태 분석을 통한 휴대폰 교체기간 예측, 한국마케팅저널, 7(2), pp.47-69, 한국마케팅학회, 2005
[21] Sang-Hoon Kim, Sungjoon Nam, Across the Threshold: Role of Performance and Compatibility in Innovative New Products' Market Penetration, Industrial Marketing Management 33, pp.689-699, ELSEVIER SCIENCE INC, 2004-11
[22] 최용희, 김상훈, 불연속적 혁신제품의 수용에 대한 실증연구, 경영논집 38, pp.127-157, 서울대학교 경영대학 경영연구소, 2004-03
[23] 김지경, 김상훈, 온라인 게임 서비스 이용고객의 관계지속기간에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 마케팅연구 19, pp.131-158, 한국마케팅학회, 2004-03
[24] 오윤경, 김지경, 김상훈, 고객정보의 종류와 양이 구매모형 예측력에 미치는 영향에 관한 연구, 경영논집 37, pp.91-121, 서울대학교 경영대학 경영연구소, 2003-09
[25] Kan-ichiro Suzuki Sang-Hoon Kim Zong-Tae Bae, Entrepreneurship in Japan and Silicon Valley: a comparative study, Technovation 22, pp.595-606, Elsevier Sci Publ Ltd, 2002-10
[26] 정창모, 김상훈, 온라인 상표공동체 충성도가 상표태도 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증연구, 경영논집 36, pp.633-663, 서울대학교 경영대학 경영연구소, 2002-09
[27] 김상훈, 회원제 도매클럽의 연회비 부과에 대한 이론적 연구, 유통연구 5, pp.91-105, 한국유통학회, 2001-01

[논문집논문]
[01] 김상훈, 이재연, 휴대인터넷 연관 서비스간 시장수요 상호영향에 관한 연구, 통신시장 56, pp.66-80, KT, 2004-09
[02] Rohit Deshpande, Sang-Hoon Kim, Elie Ofek, Preempting Competitive Risk via Customer Focus: Entrepreneurial Firms in Japan and the U.S., MSI Reports 03(03), pp.49-63, Marketing Science Institute, 2003-11